Table of Contents
De Gentse scale-up is gespecialiseerd in het digitaliseren van flexibel werk, en koppelt via hun app en webplatform bijverdieners aan bedrijven die extra hulp zoeken - snoepzakjes ava. Het ging hiervoor een strategische samenwerking aan met BookU, dat een planningstool voor ondernemers ontwikkelde. “We zijn een facilitator”, legt commercieel manager Simon Sintobin uit
Maar het menselijke aspect blijft heel belangrijk, een app op zich zal nooit al het werk kunnen overnemen.”Door de krapte op de arbeidsmarkt is de macht verschoven van de werkgever naar de werkzoekende. Ook de andere tafelgasten zijn geen vreemden voor elkaar. Guy Van de Poel van de Sparbuurtsuper in Lichtaart maakt deel uit van het strategische team dat mee brainstormt rond de app.
“Ik was een van hun eerste retailklanten”, herinnert Guy zich. En wie buurtsupers zegt, zegt Luc Ardies (Wat zijn de populairste snoepjes?). Luc is algemeen directeur bij UNIZO Winkelraad, gedelegeerd bestuurder van Buurtsuper.be en oprichter van PMO, een hr-bedrijf dat personeelsopleidingen organiseert. Daarnaast is hij ook de auteur van abc-boekjes over het nieuwe werken, zoals Waarom witte raven niet bestaan
Hoe nijpend is de situatie en wat kunnen ondernemers eraan doen? Luc Ardies: “We staan aan de vooravond van een copernicaanse revolutie. Door de krapte op de arbeidsmarkt is de macht verschoven van de werkgever naar de werkzoekende. De rollen zijn als het ware omgedraaid. Dat betekent dat werkgevers moeten kijken naar het profiel van de werkzoekende en nadenken hoe ze die in hun organisatie kunnen laten passen.
Vorige week nog had ik een sollicitatiegesprek met iemand die veel zin had om bij ons te beginnen. Na het weekend belde ze mij in tranen op om te zeggen dat ze het toch niet zou doen. Ze kreeg het thuis niet verkocht. Bijzonder jammer, maar dat soort dingen, die eigenlijk los staan van het werk op zich, heb je steeds vaker.” Eline David: “Er is een nieuwe generatie opgestaan die heel goed weet wat ze wil.
Ook de manier waarop ze communiceren is anders (snoepzakjes met naam). Veel van onze flexi-jobbers nemen hun telefoon niet meer op, ze communiceren vooral via onze app en buiten de klassieke kantooruren. Het is aan ons om ons hieraan aan te passen.” Luc: “Mensen denken soms dat de nieuwe generatie alleennog maar de leuke dingen wil doen, maar dat is niet hetFEB - MRT 20245758H R I N D E R E TA ILSimon: “Ook snelheid is hierbij belangrijk
De rekken waren leeg en moesten snel aangevuld worden. Hoe ga je die extra vuluren inplannen? En hoe doe je dat zo efficiënt mogelijk in een team van losse en vaste medewerkers? BookU kan winkeliers hierbij helpen.” Guy: “Mijn personeelsplanning bestond vroeger“Steeds meer supermarkten stellen omzet als key metric in vraag en gaan op zoek naar andere parameters, zoals het aantal transacties.” Simon Sintobin, BookUgeval.
Dan accepteren ze de minder leuke dingen in hun job wél. Employer branding is in die context belangrijk. Geef aan wat de meerwaarde is van je buurtsuper voor de lokale gemeenschap - Online Snoep Zonder Gelatine Bestellen snoepgoed. Als winkelmedewerkers aanvoelen dat ze daar zelf ook een belangrijke rol in te spelen hebben, stijgt hun intrinsieke motivatie.” Guy: “Werkgevers moeten ook een stuk op weg geholpenworden
Die krijgt dan een waardebon van 25 euro en wat lekkers. Op jaarbasis een verwaarloosbare kost, maar ik merk dat onze mensen dat heel erg appreciëren.” Zijn flexi-jobbers een deel van de oplossing? Eline: “Er is een nieuw soort normaal ontstaan. Een bijverdienste hebben had vroeger vaak een wat negatieve bijklank.
Ook hoogopgeleide mensen kiezen er tegenwoordig vaak voor om er nog iets bij te doen. halloween snoepzakjes maken. Boekhouders die er bewust voor kiezen om tijdens het weekend één dag bij te klussen in de buurtwinkel, bijvoorbeeld. 80% van onze flexi-jobbers kiest voor iets compleet anders dan in hun hoofdjob.” Luc: “Voor vakbonden zijn flexi-jobs als vloeken in de kerk,maar voor de sector zijn ze een zegen
Dat gaat vandaag niet meer. De marges zijn kleiner, dus we moeten meer nadenken over een efficiënte bezetting. Ook aan personeelszijde zijn de zaken veranderd: het is tegenwoordig veel moeilijker om iemand te vinden die pakweg voor acht uur ‘s morgens kan beginnen of één zondag op vier wil komen.
Is het sop de kool nog waard? Eline: “Het systeem werd nodeloos complexer gemaakt en zorgt voor concurrentie tussen de sectoren (Hoeveel snoep voor 200 gasten?). Als kinderverzorger kun je voortaan 19 euro netto per uur bijverdienen, terwijl dat in de horeca maar 12,5 euro is. gepersonaliseerde snoep. Voor velen is de keuze dan snel gemaakt. Of chauffeurs die van 12,5 naar 15,4 euro per uur gaan
Maar sinds corona is dat helemaal weg. Luc: “Het is nog te vroeg om nu al het effect tezien van de nieuwe regeling. Hoe dan ook is dat flexi-jobstatuut het beste wat ons is overkomen, maar voor werkgevers is het fiscaal inderdaad een stuk duurder geworden om werknemers en gepensioneerden als flexi-jobber in dienst te nemen.” Eline: “Terwijl net bij die groep – de gepensioneerden – een groot onbenut potentieel zit.
Maar de 65-plussersFEB - MRT 202459“Voor vakbonden zijn flexijobs als vloeken in de kerk, maar voor de sector zijn ze een godsgeschenk.” Luc Ardies, Buurtsuper - snoepzakjes verjaardag.be van vandaag zijn heel wat fitter dan pakweg 40 jaar geleden. Die kunnen en willen best nog wel werken. Wij hebben zelfs iemand van 85 die nog elke week bijklust.” Personeelskosten hebben een grote impact op het winstcijfer
Wat de klanten mee naar huis nemen, en wat er op het einde onderaan de lijn overblijft, dát telt. We hebben nog steeds vier beenhouwers in dienst, en ja, die kosten geld, maar ze zorgen er ook voor dat onze klanten blijven komen. Die wil je niet verliezen.” Simon: “Onze tool maakt het mogelijk om deverhouding loonkost/omzet te monitoren.
Daar staat dan weer een hogere kassabezetting tegenover.”“Er is een generatie opgestaan die heel goed weet wat ze wil. Het is aan ons om ons hieraan aan te passen.” Eline David, Nowjobsneren, is inzetten op een servicemodel. Kan jij je planning en Maar dan heb je profielen nodig die administratie nog de baas? bereid zijn om klanten te verwennen.
Mensen die managementtool op zakformaat - papieren snoepzakjes. eerder hun rol en verantwoordelijkKlaar voor een U-bocht? heid opnemen in plaats van een functie met een welomlijnd takenpakCheck www.booku.be. ket uit te oefenen, moeten we in de toekomst ook meer betalen (joris snoep). Vandaar dat een dunnere kern van vaste medewerkers en een grotere schil van jobstudenten en flexi-jobbers voor mij het toekomstmodel van de buurtsuper zijn.”Luc: “Omzet is inderdaad geen gelukkige parame-ter
Eerst moeten de verschillende goederen en diensten betaald worden, vandaar dat brutomarge misschien een betere graadmeter zou zijn. Puur op het vlak van een op kosten gedreven efficiëntie halen we het nooit van multinationals. De enige manier waarop wij ons kunnen positio-Snel en digitaal of jobstudenten, flexi’s en bijverdieners vinden? Check www.nowjobs.be of registreer je via deze QR-code.
En dat brengt frustratie, financieel verlies én een gevoel van onveiligheid – zowel bij medewerkers als klanten – met zich mee. Daar wil PMO komaf mee maken. Hoe? Aan de hand van een preventie- opleiding waarin werknemers leren alert en zelfverzekerd met potentiële dieven om te gaan. Kersverse PMO- trainers Liesbet Vanhamme en Sasso Sartori geven tekst en uitleg.‘Slordigheidsfoutjes’ aan de zelfscankassa, producten die ongemerkt in jaszakken verdwijnen of een moment van onoplettendheid waardoor gelegenheidsdieven zomaar naar buiten kunnen lopen.
“Ik was 25 jaar geleden al bezig met opleidingen voor volwassenen”, vertelt Liesbet Vanhamme, trainer bij PMO. “Diefstalpreventie en agressiebeheersing waren toen al een hot topic. Helaas is dat vandaag nog steeds het geval. Waakzaamheid en de durf om in te grijpen zijn noodzakelijker dan ooit - snoepzakjes avondvierdaagse. En dan“Het is geen ‘pak-de-dief-opleiding’, wél een training ‘leren omgaan met diefstal’
“En zo treed ik in mijn moeders voetsporen”, zegt hij lachend. “Als kind was ik altijd heel geïnteresseerd wanneer zij thuiskwam met verhalen. Haar passie voor het vak is me met de paplepel ingegeven. Door mijn eigen praktijkervaring in de retail – ik werk in een speelgoedwinkel in Brussel – heb ik bovendien zelf de impact van winkeldiefstal kunnen ervaren.
Het voelt dan ook een beetje als mijn roeping om die kennis en ervaring te delen.”Als experts herkennen Liesbet en Sasso diefstalgedrag én zijn ze op de hoogte van veelgebruikte trucs. Theorie en praktijk Hoe zo’n diefstalpreventie-opleiding exact verloopt? “Tijdens een verkennend gesprek bekijken we waar de moeilijkheden liggen, stemmen we de verwachtingen van mede werkers af en polsen we naar voorvallen uit het verleden”, licht Liesbet toe.
“De opleiding duurt in totaal anderhalf uur. Tijdens het theoretische deel overlopen we de wie, wat, waar, wanneer en hoe van winkeldiefstallen aan de hand van een interactieve sessie met een open gesprek - Openingsuren Snoepman. Allesbehalve schools dus. We tekenen de winkel uit en gaan samen op zoek naar diefstalgevoelige plekken en producten
“Eenbeetje zoals een rollenspel, om onze tips in de praktijk te oefenen. We leren winkeluitbaters en -medewerkers om diefstalsituaties te herkennen en op die momenten steviger in hun schoenen te staan. Hoe reageer je bijvoorbeeld wanneer het beveiligingsalarm afgaat? Wat kan je doen om te laten blijken dat je alert bent? Het is geen ‘pak-de-dief-opleiding’, wél een training ‘leren omgaan met diefstal’.
Negatieve of traumatiserende diefstalervaringen vermijden, komt klant én medewerker ten goede.” Alert voor diefstaltrucs Als ervaringsdeskundigen herkennen Liesbet en Sasso diefstalgedrag én zijn ze op de hoogte van veelgebruikte trucs. “Denk bijvoorbeeld aan magneetjes om de beveiliging te verwijderen of speciale draagtassen die het systeem blokkeren. Gevulde Snoepzakjes Bestellen - Snoepgoed. Of ze lopen naar buiten samen met een andere klant”, vertelt Liesbet
“En dan beweren ze dat het alarm op iets anders reageerde. Technologische middelen zoals alarmsystemen en camerabeveiliging zijn zeker nuttig, maar er bestaan manieren om ze te omzeilen. Net daarom zijn alerte medewerkers zo belangrijk. Laat potentiële dieven merken dat je écht aanwezig bent. Door te reageren, regelmatig op te kijken en oog te hebben voor patronen.”Interesse in een opleiding rond winkeldiefstalpreventie in jouw zaak? Neem contact op via info@pmocvba.be.
Dat maakt het onmiddellijk heel concreet. 62P M O OE K R A ÏNENieuwkomers uit Oekraïnes n a k n e ev rdienen eDoor de oorlog in Oekraïne sloegen heel wat mensen op de vlucht. Een deel daarvan komt in België terecht. Aangekomen in dit voor hen vreemde land, willen ze een nieuw leven opbouwen.
Misschien wel in jouw buurtsuper of speciaalzaak - snoepzakjes haribo. Maar hoe begin je daaraan? Wel, VDAB en PMO (Personeels- en Management opleidingen voor Retail) helpen je graag op weg. Met de nodige ondersteuning en opleidingen wordt het mogelijk voor nieuwkomers om een plekje te vinden in de brede retailsector. Het initiatief leverde al veel succesverhalen op
Werkgevers sensibiliseren Milan Chevrolet, coördinator-sectorconsulent bij PMO, is binnen de organisatie verantwoordelijk voor het zogenaamde Oekraïneproject, in samenwerking met VDAB. “De Vlaamse overheid wil sectoren sensibiliseren om mensen uit Oekraïne aan te nemen”, vertelt Milan. “Bij de start van dit project was het gebrek aan kennis van het Nederlands van deze nieuwkomers wel een moeilijkheid.
Maar sowieso zijn er in de retailsector heel wat mogelijkheden. Ook wie de taal nog niet onder de knie heeft, kan er vrij snel aan de slag (snoepzakjes jamin).”Milan Chevrolet, coördinator-sectorconsulent bij PMO en Vanessa Abbeel, opleidingscoördinator bij PMO“In een eerste luik van het project probeerde ik werkgevers te overtuigen om open te staan voor Oekraïense nieuwkomers
Maar die aanpak bleek niet doeltreffend genoeg. Daarom pasten we de tactiek aan: we spreken nu eerst met Oekraïense kandidaatwerknemers en leggen vervolgens hun cv voor aan een mogelijke werkgever. Dat bespaart iedereen tijd, want het wordt meteen concreet.” Duwtje in de rug Vanessa Abbeel, opleidingscoördinator bij PMO: “De Oekraïense Olena kwam via VDAB bij ons terecht voor een verkoopsopleiding, nadat ze al een cursus Nederlands had gevolgd.
Dat bespaart iedereen tijd.” Milan Chevrolet, coördinator-sectorconsulent bij PMOopleiding duurt acht weken en behandelt onderwerpen als omgang met klanten en collega’s, kassa, e-commerce, diefstalpreventie, enzovoort. De laatste twee weken daarvan is het de bedoeling dat de studenten een alternerende stage doen - Welke snoepjes zijn lekker?. Olena’s zoektocht naar een stageplek verliep echter niet vlot, vooral omdat ze erg onzeker was
Navigation
Latest Posts
Snoepzakjes Kinderfeestje
Snoepman
Halloween Snoepzakjes Maken